Zaken als vering, aandrijving, banden, velgen, uitlijning, remsysteem etc. komen hier aan bod.
Plaats een reactie

Lichtgewicht wielbouten?

10 jun 2018 15:14

Na de aanschaf van OZ Alleggerita wielen, wil ik het onafgeveerd gewicht van mijn 996.2 C2 verder verlagen. Heeft iemand goede tips mbt lichtgewicht (aluminium, titanium of iets dergelijks) wielbouten? Ik hoor ze graag.

Re: Lichtgewicht wielbouten?

10 jun 2018 16:15

Lichtgewicht wielbouten??

Ik heb ze nog nooit gezien en kan mij ook niet voorstellen dat ze bestaan. Ik denk ook niet dat je dit moet willen.

Lichtgewicht wielmoeren zijn er wel, die heeft bijna elke 911 tot de 996 op de markt kwam die stalen bouten heeft i.p.v. stalen wieldraadeinden die tot 1998 zijn gebruikt bij de oudere modellen.



.

Re: Lichtgewicht wielbouten?

10 jun 2018 16:25

Hoi Erwin,

Dank voor je reactie! Ik had gehoopt dat jij iets wist. Als ik Google op “Porsche lightweight bolts”, vind ik in de resultaten titanium wielbouten bij World-motorsports.com, Schnellperformance.com, Vertexauto.com en Maxspeed-motorsports.com maar ik weet niet welke passen en ben op zoek naar ervaringen met deze.

Re: Lichtgewicht wielbouten?

10 jun 2018 17:08

Ik heb ook even gegoogled en zie ze i.d.d. Die Titanium wielbouten zien er wel goed uit en ze zullen gezien de specs goed doordacht zijn.

Bij het lezen van jouw eerste bericht dacht ik aan aluminium wielbouten, ik moest er niet aan denken om daarmee hard een snelweg afrit te nemen. Ik denk dat het belaste wiel dan van de auto afbreekt. :mrgreen:

Maar die Titanium wielbouten durf ik wel te gebruiken, lijkt mij een mooie upgrade.


.

Re: Lichtgewicht wielbouten?

10 jun 2018 19:49

Weet het niet 100% zeker maar volgens mij heb ik ooit mijn garage horen zeggen dat ik titanium bouten in mijn velgen (90 design) heb.

Re: Lichtgewicht wielbouten?

10 jun 2018 20:22

Onder je 964?
Dan zouden het moeren kunnen zijn en geen bouten
Waarschijnlijk zijn het aluminium moeren

Re: Lichtgewicht wielbouten?

10 feb 2020 18:24

Kwam dit draadje tegen bij mijn onderzoek.
Wil me een setje wielbouten of studs cadeau doen.
Mijn bouten zijn lelijk en verroest en door ze te vervangen wil ik gelijk mooi een kilootje rotationele inertie besparen ;)

Enige feedback over bouten? Waar op letten? lengte?

Ik was aan het kijken voor eventueel een set titanium studs met moeren.
https://www.acerracing.com/collections/ ... ts-m14x1-5
https://www.stuttgart-classica.co.uk/wa ... s-and-nuts

Maar bouten kan dus ook!

Re: Lichtgewicht wielbouten?

11 feb 2020 16:29

Nu vraag ik me af wat ik dan voor moeren heb want ze wegen geen drol.
Ik ging er eerlijk gezegd van uit dat het een of ander lichtmetaal is.
Als ik bouten zou hebben zou ik streven naar exact dezelfde bouten maar dan van titanium in jouw geval Kheldar.

Edit: ach, als je toch bezig bent, maak er dan studs van. Schijnt makkelijker te zijn met wielen monteren. Daar zit wat in.
:)

Re: Lichtgewicht wielbouten?

11 feb 2020 19:00

Ja ... maar wie weet weegt stud plus moer dan wel weer meer dan enkel een wielbout ... beetje muggenziften lijkt het.

Re: Lichtgewicht wielbouten?

11 feb 2020 19:39

Natuurlijk is het muggenziften maar zoals bij zoveel dingen gaat het toch niet echt om het daadwerkelijk behaald voordeel maar om de lol van het idee toch?

Re: Lichtgewicht wielbouten?

11 feb 2020 21:04

Dat is waar :thumleft: .
Kocht jaren gelden een superlichte racefiets; zelf een kilo afvallen was goedkoper geweest dan wat zo'n licht ding duurder was een een reguliere fiets:mrgreen:

Re: Lichtgewicht wielbouten?

12 feb 2020 1:00

mwah, die studs dat lijkt me wel wat. Irriteer me nu ‘mateloos’ aan de beschadigde bouten die er nu in zitten. Iemand ervaring ermee? Hoe strak/vast moet je die studs erin draaien? Enige ervaring met loslopen?

Re: Lichtgewicht wielbouten?

13 feb 2020 11:37

Ik kwam ook nog deze site tegen (qua prijs wel stuk lager dan de vorige twee links)
https://www.rennline.com/Competition-Wh ... info/LS06/
Alleen is hun verhaal over 45mm of 60mm lengte niet consistent met de keuzemogelijkheden 35mm of 60mm (misschien een foutje)

Als ik ga zoeken voor de 6AL4V titanium legering dan kom ik tegen dat men ze meestal ook onder dezelfde specs aantrekt.
Maar ik kom geen eenduidig antwoord tegen. Gezien de goede materiaal eigenschappen van deye specifieke legering durf ik te stellen dat de Porsche aanhaalmomenten ook goed zijn voor de Ti-variant.

Re: Lichtgewicht wielbouten?

13 feb 2020 15:06

Volgens mij krijg je daar stalen draadeinden met, naar keuze, stalen of titanium moeren.
Wat is jouw aandraaimoment?

Re: Lichtgewicht wielbouten?

13 feb 2020 15:13

Ja moet haast wel ... enkel 130$ extra voor alles in Ti lijkt me wel erg cheap als ik vergelijk met de andere prijzen.

Bij Stuttgart classica in UK komt het in totaal neer op 630Eur voor Ti studs en moeren. AcerRacing incl invoer komt ongeveer op 550euro. Toch een iets te duur licht cadeautje.

Re: Lichtgewicht wielbouten?

13 feb 2020 18:14

NordRack2 schreef:Wat is jouw aandraaimoment?



Standaard was Porsche altijd 130Nm.

Vanaf ergens 2012? is het 160Nm. Zal waarschijnlijk te maken hebben met de steeds grotere wielen en de grotere belasting die deze veroorzaken.

Geen idee of die 160Nm ook retro actief mag toegepast worden voor pre 2012 modellen.

Ik gebruik altijd 130Nm. Ook op de trackmobiel. Controleer ook regelmatig of ze nog goed vast zitten. Heb nog nooit gehad dat ik ze na een tweede keer aandraaien nog eens vast moest zetten.

Re: Lichtgewicht wielbouten?

13 feb 2020 18:37

Kheldar schreef:Ik gebruik altijd 130Nm. Ook op de trackmobiel. Controleer ook regelmatig of ze nog goed vast zitten. Heb nog nooit gehad dat ik ze na een tweede keer aandraaien nog eens vast moest zetten.


Ik ook 130Nm op een 2007. Tot hiertoe nog nooit op de schijven thuisgekomen.

Re: Lichtgewicht wielbouten?

13 feb 2020 19:29

Ik doe het altijd op gevoel :wink:
Maar 600 euro voor een setje studs en moeren...
Maak ik ze zelf wel. Groupbuy? :mrgreen:

Re: Lichtgewicht wielbouten?

13 feb 2020 19:51

Hoezo €600?

Afbeelding

Gewoon voor 199 GBP

Re: Lichtgewicht wielbouten?

13 feb 2020 20:12

Dat klinkt al beter, maar is het dezelfde kwaliteit?

Re: Lichtgewicht wielbouten?

14 feb 2020 2:20

Dit zijn de bouten ... mijn prijsreferenties waren voor de sets studs en moeren.

Group buy prima. I am in.

Re: Lichtgewicht wielbouten?

08 okt 2023 22:36

Voor het verschil in inertie moment op te merken zal je toch heel gevoelig moeten zijn.
Inertiemoment of traagheidsmoment kan je het best vergelijken met het ronddraaien van 2 wielen met dezelfde diameter, het eerste wiel weegt 5kg, het tweede wiel weegt 100kg.
Je zal meer arbeid nodig hebben om het tweede wiel te versnellen of te vertragen dan voor het eerste wiel.

Het traagheidsmoment is in het geval van de bouten gelijk aan een cilindervormig voorwerp, bij aanname dat elke bout evenveel weegt tenminste, I=mr².

Het traagheidsmoment voor een wiel en andere draaiende onderdelen aan het wiel is gelijk aan de som van alle traagheidsmomenten van alle aan het wiel meedraaiende onderdelen bvb wiel, bouten, remschijven, enz. tesamen.

De bouten zijn 65mm van het centrum verwijderd. (steek is 130mm)

Gewicht:

normale bout 94 gram
titanium bout 68 gram

per wiel dus= (94gr - 68gr) * 4 = 104gr = 0,104KG

I(bouten)=m.r² = 0,104 KG * (0,065m)² = 0,00044 KG.m²

ter vergelijking een Michelin PS2 295/30/19 band weegt om en bij de 10kg (x2) een diameter van ong. 19inch (0,4826 meter)
Michelin PS2 235/35/19 weegt 9,2 KG

I(band)= m.r² = (2*10+2*9,2)KG * (0.4826 m)² = 8,943 KG.m²
I(velg)= ....
I(remschijf)= ...

Kortom op een traagheidsmoment van meer dan 15kg.m² gaat 0,00044 KG.m² niet veel te weeg brengen. (minder dan 0,03%)

Re: Lichtgewicht wielbouten?

08 okt 2023 23:11

Ik hoop dat iedereen hier wijzer van wordt :cry:

Re: Lichtgewicht wielbouten?

13 okt 2023 8:45

Nog een tip om het onafgeveerde gewicht te besparen: rij een paar mm van het bandenprofiel af :D :thumleft: ; scheelt meer in gewicht dan het voordeel van dure bouten.
Nadeel van minder profiel is wel dat de topsnelheid lager is (bandomtrek is minder --> lagere snelheid bij hetzelfde toerental. Voordeel is dat de luchtweerstand van de P minder is (staat dichter op het asfalt) en iets sneller in de bochten (minder vervorming van het bandenprofiel).

Re: Lichtgewicht wielbouten?

16 okt 2023 8:55

Erik997S schreef:Voor het verschil in inertie moment op te merken zal je toch heel gevoelig moeten zijn.
Inertiemoment of traagheidsmoment kan je het best vergelijken met het ronddraaien van 2 wielen met dezelfde diameter, het eerste wiel weegt 5kg, het tweede wiel weegt 100kg.
Je zal meer arbeid nodig hebben om het tweede wiel te versnellen of te vertragen dan voor het eerste wiel.

Het traagheidsmoment is in het geval van de bouten gelijk aan een cilindervormig voorwerp, bij aanname dat elke bout evenveel weegt tenminste, I=mr².

Het traagheidsmoment voor een wiel en andere draaiende onderdelen aan het wiel is gelijk aan de som van alle traagheidsmomenten van alle aan het wiel meedraaiende onderdelen bvb wiel, bouten, remschijven, enz. tesamen.

De bouten zijn 65mm van het centrum verwijderd. (steek is 130mm)

Gewicht:

normale bout 94 gram
titanium bout 68 gram

per wiel dus= (94gr - 68gr) * 4 = 104gr = 0,104KG

I(bouten)=m.r² = 0,104 KG * (0,065m)² = 0,00044 KG.m²

ter vergelijking een Michelin PS2 295/30/19 band weegt om en bij de 10kg (x2) een diameter van ong. 19inch (0,4826 meter)
Michelin PS2 235/35/19 weegt 9,2 KG

I(band)= m.r² = (2*10+2*9,2)KG * (0.4826 m)² = 8,943 KG.m²
I(velg)= ....
I(remschijf)= ...

Kortom op een traagheidsmoment van meer dan 15kg.m² gaat 0,00044 KG.m² niet veel te weeg brengen. (minder dan 0,03%)


Dit is een goede analyse m.b.t. traagheidsmoment, dat bepalend is voor de hoeveelheid energie die nodig is om de rotatiesnelheid van je wiel te vergroten.
Daarop zijn die lichtere boutjes uiteraard te verwaarlozen.

Wat m.i. belangrijker is voor comfort en wegligging is het zo klein mogelijk houden van de niet-afgeveerde massa van je onderstel.
Dat is is in feite alles wat direct meebeweegt met oneffenheden in de weg en niet is afgeveerd ten opzichte van de carrosserie zelf.
Dit zijn de wielen, en alles wat daaromheen zit aan de draagarmen (wielnaaf, remschijven, remklauwen); die massa bepaalt de traagheid m.b.t. het in- en uitveren van je onderstel.
Als de niet-afgeveerde massa lager is houdt het loopvlak van je band beter contact met het wegdek en worden oneffenheden minder doorgegeven naar de rest van de auto.
Ook daar is een paar gram van die boutjes m.i. te verwaarlozen.
Plaats een reactie