Subforum voor Audio, Navigatie en allerlei andere electronica in de auto
Plaats een reactie

Dynamo lampje brand feller bij gas geven

13 mei 2024 21:49

Als ik het contact aan zet brand uiteraard het dynamolampje, als je daarna de auto start dan brand die iets feller en als je vervolgens gas geeft dan gaat die steeds nog feller branden.
Bij stationair meet ik aan de accu 12,5 volt en geef ik gas tot 3000 toeren dan meet ik aan de accu 13,5 volt, wie weet wat er aan de hand is hier.
Het gaat om een porsche 911 van 1977 met een 2,7 liter motor

Re: Dynamo lampje brand feller bij gas geven

13 mei 2024 23:32

Ik denk de spanningsregelaar van je dynamo.
Word een nieuwe dynamo

Re: Dynamo lampje brand feller bij gas geven

14 mei 2024 10:17

Een (deel)revisie van de dynamo en je bent gesteld :thumleft:

Re: Dynamo lampje brand feller bij gas geven

14 mei 2024 12:14

Hoewel we in het Nederlands beide een generator en een alternator een dynamo noemen, zijn ze wel degelijk verschillend. Oude 911's tot en met de SC mk2, denk ik, hadden geen alternator met een ingebouwde spanningsregelaar, maar ze hadden generators (daarom is er ook een G onder dat lampje). Bij een generator is de spanningsregelaar extern en ziet er zo uit:

Afbeelding

onderdeelnummer 901603206022

Ze kosten ongeveer twee tientjes. Zo te lezen doet je generator her prima met 13,5 volt.

Re: Dynamo lampje brand feller bij gas geven

14 mei 2024 16:03

Ging er idd vanuit dat er een ingebouwde spanningsregelaar in zit :pale:

Re: Dynamo lampje brand feller bij gas geven

14 mei 2024 16:45

Klopt Johann, dat is hem!

ff opletten: bij defecte spanningsregelaar gaat je accu naar K... Vorig jaar meegemaakt in Ierland rondreis bij een clublid die met een kokende accu stond na een rit :shock:

Kostte nog best wel wat moeite om dat kleine kastje op te sporen en netjes aan te sluiten. Gelukkig wat handige harries mee op de tour door Ierland :thumleft:

Re: Dynamo lampje brand feller bij gas geven

14 mei 2024 20:43

Zijn we al weer een stukje verder weten jullie ook waar de spanningverdeler zou moeten zitten, kan hem niet vinden.
Alvast bedankt voor de moeite.

Re: Dynamo lampje brand feller bij gas geven

14 mei 2024 21:06

De spanningsregelaar zit in de motorruimte links tegen het schutbord (als het goed is achter een wat grotere plastic kap ter bescherming).

Een wat oudere spanningsregelaar heeft niet zo'n gele band om het kastje (is mijn ervaring).

Re: Dynamo lampje brand feller bij gas geven

14 mei 2024 21:49

Jullie zijn geweldig, ik heb hem gevonden en ga hem bestellen. Auto heeft 10 jaar stil gestaan en ik probeer hem weer apk waardig te maken en dan kom je dus allerlei problemen tegen.
De volgende dient zich al weer aan maar daar maak ik even een appart item over.
Plaats een reactie