Diverse projecten van forum leden aan hun auto's.
Plaats een reactie

Re: Mijn 997 4s

27 nov 2022 18:18

Maar wat is de oorzaak? Koeling?

Re: Mijn 997 4s

27 nov 2022 18:23

Vette pech denk ik

Re: Mijn 997 4s

27 nov 2022 19:34

Nou dat denk ik niet, resto gaf bij mij aan dat de aos en injectoren voor schade kunnen zorgen.
Dus dat is gelijk vervangen.
Ook als de brandstofpomp stuk gaat kan het gelijk einde motor zijn. Dus deze ook maar vervangen.

Re: Mijn 997 4s

27 nov 2022 21:15

Dit is bore scoring. DE oorzaak is niet duidelijk, wel een aantal factoren die in meer of mindere mate kunnen bijdragen aan het ontstaan van groeven. Een probleem met de koeling van met name de rechter cilinderbank is er een van.

Re: Mijn 997 4s

27 nov 2022 21:48

Ook heb ik mij laten vertellen dat een automaat veel vaker dit probleem heeft.

Re: Mijn 997 4s

27 nov 2022 22:50

Klopt, komt waarschijnlijk dat je door de automaat veel meer op koppel rijdt, ook als ie koud is, en dat geeft stress op de motor/cilinderwanden.
En bij de 3.8 komt t ook vaker voor, komt waarschijnlijk door de dunnere cilinderwanden.

Re: Mijn 997 4s

28 nov 2022 12:56

Zijn dat nikasil cilinders die erin gekomen zijn, of staal?

Re: Mijn 997 4s

28 nov 2022 13:43

disciple schreef:Klopt, komt waarschijnlijk dat je door de automaat veel meer op koppel rijdt, ook als ie koud is, en dat geeft stress op de motor/cilinderwanden.


Kun je je eens nader uit elkaar leggen. Moet ik dit zien als dat een automaat later schakelt en dus de motor meer op toeren houdt? Ik snap het niet.

Re: Mijn 997 4s

28 nov 2022 14:03

De automaat houdt de motor laag in de toeren, dus rij je meer op koppel. Ook trekt hij vanuit stilstand op in zn twee (dacht ik). Resultaat is een forse belasting van de motor die zich vooral koud laat gelden.

Re: Mijn 997 4s

28 nov 2022 14:44

Oké duidelijk. Dank je. Is dit een eigen fedachte of wordt dit werkelijk als één van de oorzaken gezien?

Re: Mijn 997 4s

28 nov 2022 15:33

De automaat houdt de motor laag in de toeren, dus rij je meer op koppel. Ook trekt hij vanuit stilstand op in zn twee (dacht ik). Resultaat is een forse belasting van de motor die zich vooral koud laat gelden.


Je kunt precies het omgekeerde ook beargumenteren: zelfs een onverschillige (eerste) bestuurder houdt met een Tiptronic altijd een zorgvuldige warmrij-procedure aan. Zonder erover na te hoeven denken. Het klopt dat de Tip meestal optrekt vanuit zijn 2, maar dat corrigeert de koppelomvormer dan weer.

Re: Mijn 997 4s

28 nov 2022 15:58

Bussen die erin zijn gegaan zijn van staal met graphite erin. Zou een meer smerende werking van zichzelf hebben.


Vwb de automaat:
Het hele verhaal is dat bore-scoring optreed bij een hoge thermische belasting.
Dat kan dus op verschillende manieren. Een automaat rijdt idd meer op koppel dan een handbak. De motor zal dus meer kracht moeten leveren bij lage toeren en moet derhalve meer zijn best doen. (Denk maar weer aan de optrekken op de fiets met een lage versnelling, ja je draait minder rondjes met je benen, maar het is wel degelijk zwaarder)
Een andere vorm van thermische belasting die hier nog niet besproken is: lekker planken op een hete dag en dan achter in de file aansluiten. Dan wordt het zaakje ook zeikend heet.

DE oorzaak van borescoring is derhalve een combinatie van producteigenschapen(3,8 is dunnere cilinder wanden = slechtere thermische verdraagzaamheid maar ook het koelsysteem),
slecht berijderschap (dat is warm rijden maar ook het verhaal bij een al hoge motor-temp),ook gewoon botte pech.

Re: Mijn 997 4s

28 nov 2022 18:19

bjft schreef:Oké duidelijk. Dank je. Is dit een eigen fedachte of wordt dit werkelijk als één van de oorzaken gezien?


Dit heb ik van Hartech, een britse revisiespecialist die veel ervaring met de M97 en M96 motoren heeft. Daar komen de bekende nicasil bussen vandaan.

Re: Mijn 997 4s

28 nov 2022 18:26

En als je ook nog oude olie in je motor hebt, slechte injectoren en in een koud klimaat leeft dan wordt de kans nog groter.

Overigens wat betreft hard rijden op een hete dag: dat is ook volgens Hartech waarschijnlijk een van de slechtste dingen die je kan doen. Zij hadden als voorbeeld: hard trappen met de auto en dan bij het stoplicht stilstaan en vervolgens direct weer volgas ervandoor bij groen. Schijnt te maken te hebben met de standaard thermostaat.

Re: Mijn 997 4s

28 nov 2022 18:45

Dus als ik er eentje vind zonder die krassen en dergelijke in de cilinders dan hoef ik me met mijn rijstijl totaaaal geen zorgen te maken :D :D
Niettemin bedankt voor al deze info. Blijft al met al wel een dingetje......

Re: Mijn 997 4s

28 nov 2022 18:53

Ik heb geen aandelen in dat bedrijf maar bij Triple en Crown Uithoorn staat een hele mooie zwarte 997 cabrio met maar 53 k op de klok.
Dus ik zou zeker ff kijken

Re: Mijn 997 4s

28 nov 2022 19:16

Bedankt voor de tip. Deze had ik al gezien. Gaat voorlopig nog even het budget te boven. Maar misschien gaat het budget wel opgerekt worden. Je weet maar nooit.

Re: Mijn 997 4s

28 nov 2022 19:27

Kijk maar eens op 911uk.com en zoek op user “bazhart”. Hij is de oprichter van Hartech. Op mijn zoektocht naar bore scoring kwam hij/Hartech op mij over als kundig en oprecht. Hij is heel actief op dit forum met veel lange en informatieve posts op onderwerpen zoals bore scoring.
Je hebt ook noh Jake Raby van een bedrijf in de US, ook veel goede informatie. Is actief op renntech, maar heeft ook veel goede youtube content.

Re: Mijn 997 4s

28 nov 2022 19:33

Ga ik kijken.

Re: Mijn 997 4s

29 nov 2022 10:36

CJ schreef:Bussen die erin zijn gegaan zijn van staal met graphite erin. Zou een meer smerende werking van zichzelf hebben.


Heb je ook Nikasil overwogen en zo ja, hoe ben je tot deze keuze voor staal gekomen?

Re: Mijn 997 4s

29 nov 2022 13:38

Heb heel veel overwogen. Er zijn vele mogelijkheden.
Deze bussen zijn mij aangeraden door Michel van Autoresto.

Even voor de duidelijkheid: het is nog steeds een nikasil coating op een aluminium cilinder.
Uiteindelijk was de prijs ook echt een afweging.

Re: Mijn 997 4s

04 jul 2023 21:35

New post: ook als soort van logboekje voor mezelf.

Gedaan afgelopen tijd.

Interieur netjes gemaakt:
- alle zwarte harde plastic delen zoals deurlijsten, zwarte delen bij stoelrails, gedemonteerd, geschuurd en opnieuw gespoten.
Afbeelding
(dit is "before")
- alle soft-touch delen vervangen
- middenconsole laten bekleden met leer, logo in armleuning/deksel
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
- omdat een en ander toch openlag: schakelkabels afgesteld mbv speciaal gereedschap hiervoor:
Afbeelding
- nieuwe schuifjes climate-control van clima-repair:
Afbeelding Afbeelding

enkele details:
Afbeelding Afbeelding

wielbouten netjes gemaakt:
Afbeelding

RVS remleidingen gemonteerd:
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Kleine beurt en inspectie olie na revisie: geen bijzonderheden.

Refresh laten uitvoeren van glascoating bij Detailkoning.

Als laatste is de auto getaxeerd. Ondanks dat een en ander geen garantie is dat "je het er voor krijgt" is het toch leuk als er een mooie vervangingswaarde uitkomt.

Wishlist: jazeker:
- 200cells cats
- "iets" zodat ik mijn telefoon bleutooth kan afspelen op PCM. Ik hou het origineel. PCCM+ heeft te weinig voordelen voor mij.
- volgende winter ga ik denk de zij-lijsten refurbishen, of vervangen als dat niet lukt. Ze zijn nu best "gepokt". Daarbij de spatlappen vervangen. Ook het lipje aan de voorkant.
- ik zou de vooruit nog wel een keer willen laten polijsten
- 3e radiator (center)
- ook zou ik de bodem nog wel eens willen "detailen" met droogijs oid.

Re: Mijn 997 4s

05 jul 2023 10:21

Mooie verbeteringen zeg! 8)

Waar heb je die middenconsole en armsteun laten doen?

Re: Mijn 997 4s

05 jul 2023 10:34

bij designLS in de UK

thnks

Re: Mijn 997 4s

05 jul 2023 10:46

Ziet er prachtig uit. Maar was er in ons land geen bekleder die dat kon doen, of had je een bepaalde reden dat je het in de UK hebt laten bekleden? Ik wil mijn console eigenlijk ook wel met leer laten bekleden. De lak die er nu op zit beschadigd erg snel.
Plaats een reactie