De boekenkast van PorscheForum.
Plaats een reactie

993 versnellingsbak: lang of KORT?...!

07 jul 2007 11:43

Zat al een hele tijd aan te hikken tegen de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak. Jaartje of 4 eigenlijk :P :?

Bij de eerste 993's (-> 96) werd voor de RdW (Rest der Welt) een bak met passende(...) verhoudingen gemonteerd en voor de USA, CH en A een bak met lange, milieuvriendelijke(?) verhoudingen gebruikt. Met ingang van '96 werden alle 993 met deze laatste G50/20 bak uitgerust.

Vanaf het begin viel me op dat bij doortrekken in 3 en speciaal 4 en 5 de verhoudingen erg lang zijn, het klimmen in de toeren lang duurde. De top heb ik (mede daardoor :D ) nog nooit gehaald.

Op een Duits forum las ik over het verschil tussen de 272 pk motor en de Varioram-opvolger met 285 paardjes, en welke de aantrekkelijkste was.
Wel: de 285 pk met de 'korte' bak die voor slechts enkele 993 geleverd was! De lange bak liet niet veel over van de 13 meer pk's en dan dus maar beter een 272 pk motor/bak, was de mening...
Bestudering van de 'tandwieltjes' gaf aan dat de 2e versn. nog slechts 5 %, maar de 3e, 4e en 5e inderdaad zelfs 10, 10 en 9% langer waren dan de eerst gemonteerde G50/21 bak :idea:

Omdat ik nogal hecht aan origineel en dus niet snel iets (ingrijpends ...) verander heeft het lang geduurd, maar gisteren is dan toch eindelijk een G50/21 bak gemonteerd.

Resultaat: OPVALLEND veel sneller raast de P. nu door de toeren in 3, 4 en 5 :lol: :P Ben speciaal omgereden door D. om even de nieuwe top te klokken, maar de weergoden waren me niet geheel gunstig gezind, zo iets: :cry: :cry: :cry:
Dit had ik veel - 4 jaar - eerder moeten doen :!: :cry: :wink:

Effect: zal binnenkort een filmpje plaatsen om een indruk van het verschil te laten zien :P
Originaliteit: de bak met 'matching numbers' bewaar ik uiteraard, voor de dag dat iemand anders kan gaan genieten 8)

07 jul 2007 12:01

Goed man !!

De investering vergeet je, maar de lol blijft forever !

07 jul 2007 12:45

Top om te horen dat je de stap gewaagd hebt en het resultaat ook zo merkbaar is.


ik zelf denk ook een bak te hebben met een langere verhouding maar heb het nog niet precies uit gezocht.

ik denk dat ik een bak heb c4 G64/00 aan de hand van de sticker op de klep maar heb de bak zelf nog niet gecontrolleerd.

(dan maar een EKS bak er onder of pdk,zal wel niet te betalen zijn voor mij, ik heb wel vaker van die ideeën op het porsche vlak die dan niet haalbaar blijken)


robert

07 jul 2007 13:42

Goed man!Nu die te dikke billen aan iedere kant nog 3cm inkorten en je hebt net zo'n top 993 als ik :twisted: :wink:

07 jul 2007 13:46

rob964.c4 schreef:
ik zelf denk ook een bak te hebben met een langere verhouding maar heb het nog niet precies uit gezocht.


Welke bak met langere verhoudingen zou jij dan hebben?

Re: 993 versnellingsbak: lang of KORT?...!

07 jul 2007 13:46

Paul van Engelen schreef:Ben speciaal omgereden door D. om even de nieuwe top te klokken ...



... en die zou theoretisch "waar" moeten liggen :?:

Hoger of Lager dan met de lange bak :?:

07 jul 2007 13:46

2000 gtv schreef:Goed man!Nu die te dikke billen aan iedere kant nog 3cm inkorten en je hebt net zo'n top 993 als ik :twisted: :wink:

:lol:
Maar dit is nu typisch een voorbeeld van de auto die tekortkomingen van de eigenaar moet compenseren :P :wink:

Olaf schreef:
Paul van Engelen schreef:... nieuwe top klokken ...

... en die zou theoretisch "waar" moeten liggen :?:
Hoger of Lager dan met de lange bak :?:

Goede vraag. Denk op zelfde nivo, maar vooral sneller te bereiken :P :mrgreen:
Heb bij 5000 omw/min in de 6e nu 210 km/u gezien, dus dat betekent bij 6500 -> 273 (bij 6600 begint rood op de toerelteller).
Laatst bijgewerkt door Paul II op 07 jul 2007 13:58, in totaal 2 keer bewerkt.

07 jul 2007 13:48

rob964.c4 schreef: ik heb wel vaker van die ideeën op het porsche vlak die dan niet haalbaar blijken


Jammer dat je (net als ik) 'n C4 hebt - anders had je redelijk makkelijk 'n 993 6-bak kunnen monteren :idea: :wink:

Paul van Engelen schreef:Maar dit is nu typisch een voorbeeld van de auto die tekortkomingen van de eigenaar moet compenseren :P :wink:


Inderdaad - je bent zelf niet een van de breedste :P

07 jul 2007 13:51

Dank je Olaf, de bedoeling van een opmerking van me komt eindelijk eens duidelijk over 8) :lol:

07 jul 2007 15:18

:lol:

07 jul 2007 15:23

Devils son schreef:
rob964.c4 schreef:
ik zelf denk ook een bak te hebben met een langere verhouding maar heb het nog niet precies uit gezocht.


Welke bak met langere verhoudingen zou jij dan hebben?



de bak die ik denk te hebben;

1: 3.500
2: 2.118
3: 1.444
4: 1.086
5: 0.868

de bak die de meesten hebben

1: 3.500
2: 2.059
3: 1.407
4: 1.086
5: 0.868

een klein verschil bij twee en drie

robert

07 jul 2007 15:52

rob964.c4 schreef:
de bak die ik denk te hebben;

1: 3.500
2: 2.118
3: 1.444
4: 1.086
5: 0.868



Ik weet het wel zeker, dit is de G64/00.

de bak die de meesten hebben

1: 3.500
2: 2.059
3: 1.407
4: 1.086
5: 0.868

een klein verschil bij twee en drie


De G50/03 (of G50/05). Voorbehouden aan de C2... :idea:

Ps de G64 heeft KORTERE 2 en 3... dus je hebt de kortere bak vd twee en niet de langere... :wink:

07 jul 2007 17:22

:lol: :oops: :oops: :lol:




en bedankt zit ik een tijd twee verschillende te vergelijken, :roll:


robert


edit:de gegevens van een c4 en een c2 bedoel ik dan
Laatst bijgewerkt door rob964.c4 op 07 jul 2007 20:19, in totaal 1 keer bewerkt.

07 jul 2007 17:33

rob964.c4 schreef: zit ik een tijd twee verschillende te vergelijken



Logisch - twee dezelfde vergelijken heeft toch geen enkel nut :roll: :wink:

07 jul 2007 17:45

ik ben blij dat jullie zo scherp zijn kan ik gewoon verder suffen, :oops:


robert

07 jul 2007 22:27

Das mooi Paul, kan ik je morgen eens in de gaten houden :twisted: :wink:

Zelf gemonteerd :?: Blij voor je dat het zo'n positief effect heeft op de acceleratie. Misschien volgen er meer :wink:

07 jul 2007 22:57

Sinds een week rijd ik met mijn "nieuwe" 993 in het rond en het voelt aan alsof deze een stuk sneller is dan de vorige 993. Ik dacht eerst dat het aan mij lag maar na het lezen van Pauls ervaring na zijn versnellingsbakwissel begrijp ik dat het ook echt zo is: mijn huidige 993 heeft 272 PK en korte bakverhoudingen, de vorige was een ex USA met hetzelfde vermogen echter met langere verhoudingen.

Weer wat geleerd en Paul: heb je nog meer van dit soort experimenten op stapel staan?

07 jul 2007 23:31

Geen andere experimenten op stapel, nee.

Begrijp dat je geen 3.2 hebt gekocht 8)

Ook dit is een goede keus :!: :lol:

08 jul 2007 9:11

Mooie actie Paul :!: Veel plezier met je nieuwe bak 8)

08 jul 2007 20:03

Heer van Engelen, ik had toch de originele bak laten zitten en een TT motor geplaats.......... 8) :wink:
Kan ik de "gestalde" bak niet eens proberen? :drive:

08 jul 2007 22:44

Vriend Turboy: het effect is net als of er een TT motor is geplaatst :!: :twisted:

U bedoelt met proberen?... :shock:

08 jul 2007 23:07

Paul van Engelen schreef:
U bedoelt met proberen?... :shock:


Zoiets als kopen, maar dan zonder betaling denk ik... :wink:

08 jul 2007 23:22

Paul van Engelen schreef:U bedoelt met proberen?... :shock:


Tis zo zonde om die bak maar in de kast te laten liggen 8) , ben benieuwd wat voor verschil het geeft. Neem aan dat het wel past op zo'n oude turbo... :twisted: :wink: Een tijdje terug stond er op mp een 965 met een 6-bak... :roll: vandaar.

Are you a mindreader mr Devils-advocate :twisted: :wink:

10 jul 2007 15:15

indeed he is :twisted: :!: :wink:

10 jul 2007 15:38

Paul, tof om horen...groot gelijk...'k had ook al een paar keer gelezen in literatuur dat dat een aanzienlijk verschil oplevert...veel plezier!
Plaats een reactie